Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uco.edu.co/jspui/handle/20.500.13064/823
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.rights.license | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ | - |
dc.contributor.author | Hincapié-García, Alexánder | spa |
dc.contributor.author | Muñoz-Gaviria, Diego Alejandro | spa |
dc.contributor.author | Ospina-Cruz, Carlos | spa |
dc.contributor.author | Runge-Peña, Andrés Klaus | spa |
dc.contributor.editor | Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente | - |
dc.coverage.spatial | Sudamérica, Colombia, Rionegro, Antioquia | es_ES |
dc.date | 2018-12-15 | - |
dc.date.accessioned | 2021-05-06T15:20:10Z | - |
dc.date.available | 2021-05-06T15:20:10Z | - |
dc.date.issued | 2021-05-06 | - |
dc.identifier | https://doi.org/10.47286/9789585518230 | - |
dc.identifier.isbn | 978-958-5518-23-0 (digital) | es_ES |
dc.identifier.uri | https://repositorio.uco.edu.co/handle20.500.13064/823 | - |
dc.description.abstract | El presente libro pretende plantear una interrogante acerca de la manera en que se ha configurado la pedagogía en Colombia. Así, se busca cumplir con cuatro objetivos: el primero es el de actualizar las reflexiones por la historicidad de los supuestos antropológicos explícitos e implícitos en la pedagogía. El segundo objetivo consiste en plantear críticamente cuál es el aporte de las reflexiones pedagógicas en el país a la pedagogía como discurso moderno y cuál es la relación —de existir— teórica y conceptual con otros enunciados pedagógicos en el ámbito internacional. El tercero es el de movilizar la crítica aquiescente con la cual todo lo que se dice sobre pedagogía y educación en Colombia termina por aceptarse en la medida en que impera el silencio, no la discusión y no la deliberación. Y, por último, el cuarto objetivo tiene que ver con interrogar dos reducciones harto problemáticas: la pedagogía como discurso de la enseñanza o la pedagogía como orientación de la conducta del otro. Se espera que los resultados aquí presentados sirvan a la exploración y profundización de los problemas del campo disciplinar y profesional de la pedagogía en Colombia. | es_ES |
dc.format.extent | 312 | es_ES |
dc.format.mimetype | application/pdf | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.publisher | Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente | es_ES |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/ | * |
dc.subject | Investigación pedagógica | es_ES |
dc.subject | Historia de la educación - Colombia | es_ES |
dc.subject | Teoría de la educación | es_ES |
dc.title | El campo disciplinar y profesional de la pedagogía en Colombia | spa |
dc.type | Book | spa |
dc.description.abstractenglish | This book aims to raise a question about the way in which pedagogy has been configured in Colombia. the way in which pedagogy has been configured in Colombia. Thus, four objectives: the first one is to update the reflections on the to update reflections on the historicity of explicit and implicit anthropological assumptions. explicit and implicit anthropological assumptions in pedagogy. The second The second objective is to critically consider what is the contribution of pedagogical pedagogical reflections in the country to pedagogy as a modern discourse and what is the and what is the relationship -if any- theoretical and conceptual with other pedagogical with other pedagogical statements in the international sphere. The third is to mobilize the acquiescent critique with which all that is said about pedagogy is what is said about pedagogy and education in Colombia ends up being accepted to the extent that it is accepted to the extent that silence reigns, not discussion or deliberation. discussion and not deliberation. And finally, the fourth objective has to do with interrogating two highly problematic reductions problematic reductions: pedagogy as the discourse of teaching or pedagogy as the pedagogy as the orientation of the conduct of the other. It is hoped that the results that the results presented here will serve to explore and deepen the problems of the and deepening of the problems of the disciplinary and professional field of pedagogy in Colombia. professional field of pedagogy in Colombia. | es_ES |
dc.subject.subjectenglish | Pedagogical research | es_ES |
dc.subject.subjectenglish | History of education - Colombia | es_ES |
dc.subject.subjectenglish | Theory of education | es_ES |
dc.subject.lemb | Pedagogía - Investigación | es_ES |
dc.subject.lemb | Educación - Investigación | es_ES |
dc.subject.lemb | Investigación educativa | es_ES |
dc.subject.lemb | Investigación pedagógica | es_ES |
dc.subject.lemb | Educación comparada | es_ES |
dc.subject.lemb | Antropología educativa | es_ES |
dc.type.spa | Libro | es_ES |
dc.type.hasversion | info:eurepo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.audience | Doctorado en pedagogía | es_ES |
dc.rights.accessrights | Open Access | spa |
dc.rights.spa | Acceso abierto | spa |
dc.rights.cc | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | * |
dc.publisher.department | Ciencias de la educación | es_ES |
dc.publisher.program | Doctorado en Pedagogía | es_ES |
dc.description.city | Rionegro | es_ES |
dc.contributor.corpauthor | Universidad Católica de Oriente | es_ES |
dc.identifier.bibliographicCitation | El campo disciplinar y profesional de la pedagogía en Colombia / Andrés Klaus Runge Peña, Alexánder Hincapié García, Diego Alejandro Muñoz Gaviria y Carlos Ospina Cruz.– Rionegro : Fondo Editorial Universidad Católica de Oriente, 2018. 314 p. | es_ES |
dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/LIB | spa |
Appears in Collections: | Libros |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
El campo disciplinar y profesional.pdf | 2.61 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License