Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uco.edu.co/jspui/handle/20.500.13064/2121
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Gonzalez-Sanchez, Juan Carlos | - |
dc.contributor.author | López-Cardona, Laura Vanesa | - |
dc.contributor.author | Cardona-Franco, Karla Damaris | - |
dc.contributor.author | Castaño-Parra, Juan Pablo | - |
dc.coverage.spatial | Sudamérica, Colombia, Rionegro, Antioquia | spa |
dc.date.accessioned | 2024-04-16T21:22:12Z | - |
dc.date.available | 2024-04-16 | - |
dc.date.available | 2024-04-16T21:22:12Z | - |
dc.date.issued | 2023-04-03 | - |
dc.identifier.other | https://repositorio.uco.edu.co | spa |
dc.identifier.uri | https://repositorio.uco.edu.co/jspui/handle/20.500.13064/2121 | - |
dc.description.abstract | Este estudio describe la experiencia de utilizar una aplicación educativa para desarrollar habilidades de pensamiento computacional (TC) en estudiantes de post-primaria, formado por estudiantes con necesidades especiales. En diseñó un estudio de caso que incluyó a 50 alumnos de posprimaria. Los alumnos fueron asignados aleatoriamente a al grupo experimental (GE) o al grupo de control (GC). Los alumnos del GE utilizaron la aplicación educativa mientras que los del GC utilizaron las clases tradicionales. El estudio de caso consistió en seis sesiones en las que los alumnos de ambos grupos trabajaron elementos clave de la TC, como Pensamiento Algorítmico, Descomposición Generalización de patrones, Abstracción y Representación. Siguiendo las pautas d de Cohen, el efecto de la aplicación educativa sobre el rendimiento de los estudiantes fue alto (d = 0,96) a favor de los estudiantes del GE. estudiantes del GE. Del mismo modo, los resultados de la encuesta de motivación mostraron diferencias significativas a favor de a favor de los alumnos del GE. Del mismo modo, el efecto de la aplicación educativa en la motivación de los alumnos fue muy alto (d = 1,43). Podemos concluir que el uso de aplicaciones educativas digitales es más eficaz en el desarrollo de habilidades de pensamiento computacional que las clases tradicionales. Estas aplicaciones permiten aprendizaje activo, lo que motiva a los estudiantes y mejora su rendimiento académico. académico. | spa |
dc.format.extent | 7p | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.language.iso | eng | spa |
dc.subject | Pensamiento computacional | spa |
dc.subject | Aplicación educativa | spa |
dc.subject | Motivación | spa |
dc.subject | Necesidades educativas especiales | spa |
dc.title | Educational application for the development of computational thinking skills in students with special needs | spa |
dc.type | Master thesis | spa |
dc.description.abstractenglish | This study describes the experience of using an educational application to develop computational thinking (CT) skills in post-primary school students, made up of students with special needs. We designed a case study that included 50 post-primary students. The students were randomly assigned to the experimental (EG) or control group (CG). The students in the EG used the educational application, while the students in the CG used traditional lectures. The case study consisted of six sessions in which students of both groups worked on key elements of CT, such as Algorithmic Thinking, Decomposition, Patterns Generalization, Abstraction, and Representation. Following Cohen’s d guidelines, the effect of the educational application on students’ performance was found to be high (d = 0.96) in favour of students in the EG. Similarly, the results of the motivation survey showed significant differences in favour of the students in the EG. Similarly, the effect of the educational application on students’ motivation was found to be very high (d = 1.43). We can conclude that using digital educational applications is more effective in developing computational thinking skills than traditional lectures. These applications allow active learning methods to be implemented, which motivates the students and turns in better academic performance. | spa |
dc.subject.subjectenglish | Computational thinking | spa |
dc.subject.subjectenglish | Educational application | spa |
dc.subject.subjectenglish | Motivation | spa |
dc.subject.subjectenglish | Special educational needs | spa |
dc.subject.lemb | Educación especial | spa |
dc.subject.lemb | Inclusión educativa | spa |
dc.subject.lemb | Adaptaciones curriculares | spa |
dc.subject.lemb | Tecnologías de comunicación e Información - Función educativa | spa |
dc.subject.lemb | Computadoras en la educación | spa |
dc.subject.lemb | Comunidades de aprendizajes | spa |
dc.type.spa | Trabajo final de posgrado | spa |
dc.audience | Interés General | spa |
dc.rights.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_16ec | spa |
dc.rights.spa | Acceso cerrado | spa |
dc.publisher.department | Ciencias de la Educación | spa |
dc.publisher.program | Maestría en Educación | spa |
dc.description.city | Rionegro, Antioquia | spa |
dc.contributor.corpauthor | Universidad Católica de Oriente. Facultad Ciencias de la Educación | spa |
dc.identifier.bibliographicCitation | López Cardona, Laura Vanesa; Cardona Franco, Karla Damaris; Castaño Parra, Juan Pablo. Educational application for the development of computational thinking skills in students with special needs (Tesis) Rionegro, Antioquia: Universidad Católica de Oriente; 2023. 7p. | spa |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article | spa |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | spa |
dc.type.redcol | https://purl.org/redcol/resource_type/TM | spa |
dc.type.local | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Maestría | spa |
dc.rights.creativecommons | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | spa |
Appears in Collections: | Maestría en Educación |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tesis.pdf Restricted Access | 248.48 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy | |
Autorización de depósito.pdf Restricted Access | 591.74 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.